En tillbakablick på Västerviks Brukshundklubbs verksamhet.

Klubben bildades i mars 1958 och hade då ca 30 medlemmar. Vår första ordförande hette Hugo Nilsson, en eldsjäl som satt ordförande i 19 år.

Från början var det mest schäfrar som var med, men efterhand kom också andra raser in. Alla andra hundar var också välkomna redan från start.

Klubbstugan byggdes år 1959 - 1960. Den har sedan byggts till flera gånger under åren. Dessutom har det tillkommit en byggnad som inrymmer lektionssal och sekretariat som används vid tävlingar.

Den första tävlingen och karaktärstest hölls på hösten 1961. 19 hundar deltog! Det har under åren blivit många flera tävlingar både i bruksgrenarna och i lydnad.

Västerviks BK anordnade distriktsmästerskap första gången 1963 och sedan ett antal gånger till.

I början på 60-talet fick klubben sin första instruktör. Kurt Svensson hette han och han var utbildad vid dåvarande arméhundskolan. Sedan har många instruktörer utbildats och många kurser har hållits på klubben under årens lopp.

Västerviks BK arrangerade schäfer-SM i bruks 2002. Det är den största tävlingen som vi har anordnat på klubben.

Detta är bara en del av vad som har hänt på klubben under alla dessa år. Vill du läsa mer och titta på en massa roliga bilder, så finns det i pärmar i vår klubbstuga.